|
Since
1959 James
Bond 007 Museum Sweden, Nybro. |
Contact:
007museum@telia.com
Phone+4648112960
Open Daily
10-17 Sat 10-14 Media
To do and see
Buy/Köp info
Links
James Bond
Theme Party
PPKGunsOmega
Bmw
Bollinger Corgi
Cd
Swatch
Posters
Specials James Bond store
Det återstår att se om publiken gör tummen upp, men i Nybro sitter en
bildelshandlare som håller tummarna. För fyra år sedan invigde Gunnar
Schäfer "världens första 007-museum" bland reservdelarna i
sin butik. I januari flyttande han till större lokaler för att rymma all
rekvisita.
En saftig Bondrevival skulle tveklöst öka besökarantalet, men Schäfer
försäkrar att han redan tagit emot nyfikna fans från hela världen. Många
japaner och amerikaner ska ha letat sig ut i de småländska skogarna
efter att ha stött på hans hemsida på nätet.
Det nitiska samlandet började på allvar först i slutet av 80-talet, men
fascinationen för agent 007 har ett äldre och mer personligt ursprung:
- Min far hade samma roll som Ian Fleming under andra världskriget, men på
tyska sidan. 1959 försvann han spårlöst. Han skulle på semester, men
kom aldrig tillbaka. Då var jag två år. Eftersom jag inte hade någon
manlig förebild under uppväxten vände jag mig ofta till Ian Flemings böcker.
Genom Bond har jag kommit lite närmare min egen far.
- Efter alla dessa år händer det fortfarande något i mig när det där
första skottet brinner av in i kameran. Jag får alltid en liten rysning,
säger sångaren och ståuppkomikern Jörgen Appelgren som klätt upp sig
i smoking för att beta av Bondlåtar på Mosebacke i Stockholm i början
av november.
Innan han gör entré efterlyser "Bondbrudarna" Lotta Lindgren
och Maria Olofsson - som backar upp honom på piano och altviolin i var
sin röd långklänning - en frivillig ur publiken. Lite motvilligt
räcker en medelålders man upp handen, påhejad av sin fru. Han får en
ficklampa som han ska rikta mot agent Appelgrens profil när denne traskar
över scenen.
Tilltaget säger en del om budgeten till föreställningen "Nobody
does it better". Men det säger faktiskt ännu mer om ikonen James
Bond. Alla i rummet förstår direkt vilken sekvens som komma skall. Maria
Olofsson behöver bara lägga de tre första tonerna i signaturmelodin
för att folk ska börja fnissa och jubla om vartannat.
Det är förstås ingen
tillfällighet att den här sortens föreställning dyker upp i
nöjesutbudet just nu. Inför premiären av den 21:a officiella
Bondfilmen, "Casino royale", råder återigen 007-feber i
medierna. Brittiska och amerikanska kritiker talar om den blonde
efterträdaren Daniel Craig som den mest trovärdiga Bond hittills, med
genuint farlig blick och tydliga sår i själen. Snubben ska inte ens bry
sig huruvida drinken är skakad eller rörd.
En nystart, alltså. Men från vad? I hopp om att ringa in fenomenet 007
låter vi några driftiga Bondfans säga sitt. Första anhalten är
Östersund. På länsbiblioteket arbetar 41-årige Thomas Drugg som i
snart tio års tid ägnat oräkneliga timmar åt hemsidan agent007.nu - en
av Europas största Bondsajter.
- Jag fascineras framför allt av Bond som mötesplats, säger han. Fans
från 60-talet kan ta med sina barnbarn på bio, men Bond överskrider
inte bara generationsgränserna, han är en av få hjältar som faktiskt
går hem i nästan alla kulturer. Man kanske inte delar samma religion
eller språk, men man har sett Bondfilmerna. Det är alltid en början.
Bibliotekarien öppnar arkiven och bläddrar tillbaka till ruta ett. Året
är 1953. Den brittiske journalisten Ian Fleming, som värvats till
säkerhetstjänsten under andra världskriget, skriver spionromanen
"Casino Royale" om en statlig agent med mordlicens. Det skulle
på sikt bli sammanlagt 14 böcker om James Bond - ett namn som Fleming
hämtat från en framträdande fågelskådare, för att skapa kontrast
till romantiseringen av underrättelseverksamheten.
- Böckernas Bond skiljer
sig tydligt från filmernas Bond, påpekar Thomas Drugg. Han är en kylig
yrkesmördare, stundtals plågad av sitt samvete. Han har inte en massa
knasiga agentprylar och är inte alls skämtsam. Dessutom arbetar han för
specifikt brittiska intressen. Och skurkarna är nästan alltid
kommunister. Böckerna är en direkt produkt av Kalla kriget.
Inom litteraturforskningen har det skrivits mycket om den symboliska
vikten av att James Bond gjorde entré just efter det brittiska imperiets
fall. Mer eller mindre på egen hand skulle den hemliga superagenten
upprätta nationens stukade självkänsla. I efterhand har Fleming
anklagats för att i processen ha skapat en manschauvinist, sadist,
homofob och rasist.
- Det finns en lockelse i Bonds världsvana manér, effektiva
problemlösningar och rena stilideal, säger Thomas Drugg, men man vill
inte direkt bjuda hem honom på middag. Han är ju väldigt arrogant och
känslokall. Det hänger nog ihop med att han vet att varje dag kan vara
hans sista.
Ronny Ambjörnsson, professor i idéhistoria och medarbetare på DN:s
kulturredaktion, tar fasta på just den aspekten i boken "Mansmyter"
där han beskriver det ständiga dödshotet som nyckeln till Bonds jakt
på sinnliga njutningar. Agenten söker kontinuitet i döda ting - bilar,
kläder, pistoler - snarare än i relationer till andra människor, vilket
bara skulle göra honom mer sårbar. Kvinnorna reduceras till troféer som
ska stjälas från motståndaren.
Det brittiska magasinet
Mens Health spetsade till patientjournalen ytterligare när de gav läkare
och psykologer i uppdrag att utvärdera Bonds hälsa i slutet av 90-talet:
Föräldralös redan som 11-åring. Förlorad oskuld på en bordell vid
16. Följt av en vuxen vardag som yrkesmördare och en uppskattad
konsumtion på mer än en liter starksprit och omkring tre paket
cigaretter om dagen.
Resultatet är en gravt alkoholiserad, svårt lungsjuk typ-A-psykopat,
vars ständiga tillfälliga förbindelser gjort honom till "en
provkarta för sexuellt överförbara sjukdomar".
Jobbet torde bli lidande. Å andra sidan lär inte Flemings Bond ha något
jobb att gå till. Han är en relik från Kalla kriget, omsprungen av
tiden. Och där kunde historien ha slutat.
Men den har bara börjat.
Häromåret startade Ulf Wilhelmsson, lektor i filmvetenskap vid
Högskolan i Skövde, den första vetenskapliga kursen om James Bond i
Sverige. Parallellt skriver han på en fackbok om filmagenten. Ämnet
ligger honom varmt om hjärtat. Han minns med glädje barndomens
agentväska med osynligt bläck, cigarettändarpistol och utfällbar
plastkniv i fodret.
- Bond är väldigt tacksam ur filmforskningssynpunkt. Eftersom det är
världens längsta filmserie, med 44 år på nacken, kan man följa både
den tekniska utvecklingen och hur det samhällspolitiska klimatet har satt
sin prägel på historierna, säger Ulf Wilhelmsson och fortsätter:
- Dels har skurkarnas allianser förändrats utifrån utvecklingen, men
det är även tydligt hur Bond ständigt anpassas efter tidsandan. Sean
Connerys hårdkokta stil byttes mot Roger Moores elegans och humor, som
gick i linje med 80-talet lättsamma actionfilmer. Nästa steg var att
spriten och cigaretterna tonades ned hos Timothy Dalton och Pierce
Brosnan. Och även om Bond fortfarande är en mansgris får han ständigt
större motstånd från kvinnorna. Till och med chefen är ju numera
kvinna!
Med åren har James Bond
förvandlats till filmhistoriens kanske främsta varumärke. En global
hjälte som slåss för mänskligheten med glimten i ögat. Symptomatiskt
nog dröjde det breda genombrottet till den tredje filmen,
"Goldfinger". Först då avvek producenterna på allvar från
Flemings ton och etablerade konceptet med en inledande actionscen, en
osedvanligt excentrisk hantlangare - här är det golfcaddyn med
mördarhatten - och avancerade agentleksaker, gärna på fyra hjul.
Därmed gick även startskottet för den skamlösa produktplaceringsvåg
som fortfarande sköljer över oss.
Succén skulle på sikt få avgörande betydelse för actionfilmens
utveckling i stort. Plötsligt ansågs pang-pang-genren rumsren både hos
publik, bolag och investerare. Hollywood, som snöat in på dyra
historiska epos, vaknade med ett ryck och har sedan dess gått in för att
bräcka Bond med mer spektakulära actionäventyrsfilmer. Ofta har de
lyckats.
Agent 007 har, i sin tur, börjat pendla ängsligt mellan löjligt
överdrivna scenarion och något mer jordnära upplägg. Aldrig tidigare
har dock producenterna rensat så mycket i det egna förrådet som inför
"Casino royale".
Prylfetischisten Q är
struken. Likaså det tvångsmässiga raggandet som ersatts av en monogam
kärlekshistoria. Och i centrum: en ung, blond agent som lurar skjortan av
terrorister i poker.
Rätt tänkt.
Spelmissbruket är, trots allt, den Bondlast som känns allra mest 2006.
Tillbaka på Mosebacke.
Jörgen Appelgren sjunger Shirley Basseys "Diamonds are forever",
följt av Paul McCartneys "Live & let die". Efteråt sippar
han på en Vodka Martini för att samla kraft inför kvällens första
Bondvits:
- Har ni hört den om Bond på baren? undrar han.
Knäpptyst.
- Okej. James Bond sätter sig bredvid en vacker kvinna vid en bardisk och
börjar pilla på sin klocka. "Är din dejt försenad?" undrar
kvinnan. "Nej", svarar Bond, "det här är en specialklocka
som skickar information, och det står att du inte har några trosor på
dig."
Kvinnan blir förskräckt: "Men då funkar den inte!" Bond
knackar på klockan: "Den går en timme före."
Copyright © 1959-2017 www.007Museum.com
All Rights Reserved James Bond 007 Museum Nybro, Sweden . www.007museum.com Contact: 007museum@telia.com tel. +46-481-12960 .Open Daily 10.00 - 17.00 (lunch 13-14) Sat 10.00-14.00 Adress: James Bond 007 Museum, Emmabodav.20, 382 45 Nybro, Sweden 0481-12960 |
James Bond
Materials© 1962 - 2017 United Artists Corporation and Danjaq, LLC. 007 Gun
Logo© 1962 United Artists Corporation and Danjaq, LLC. 007 Gun Logo, Iris
Logo,
JAMES BOND and all other James Bond related trademarks - Danjaq, LLC. All
Rights Reserved.
Copyright